Perusteita penkomassa - oppimisanalytiikka on data-analytiikkaa

VTT julkaisi jo pari vuotta sitten tekoälyn käsitekartta -nimisen lyhyen ja kaavioita sisältävän selvityksen tekoälyn kehittämiseen vaikuttavista osa-alueista. Paperi selkiytti kovasti päässäni sekavasti pyörineitä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. 

Oppimisanalytiikka on data-analyysia, jonka tavoitteena on jalostaa dataa korkeamman tason tiedoksi, jota voidaan käyttää hyväksi johtopäätösten tekemisessä ja toimenpiteiden suunnittelemisessa. Mitä monimutkaisempaan analyysiin pyritään, sitä enemmän tulee osata perusteet ja enemmänkin tilastotieteestä. 

Data-analyysin toisena taustatieteenä on tietojärjestelmätiede, jossa tutkitaan muun muassa tietojärjestelmien kehittämiseen, ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen ja teknologian käyttöön ja omaksumiseen liittyviä asioita. Tämä näkökulma tuntuu usein unohtuvan oppimisanalytiikan käyttöön ottamisessa varsinkin, jos lähtökohtana on ainoastaan oppimisalustoilla ja muilla sähköisillä alustoilla tapahtuva tiedon kerääminen. 

Oppimisanalytiikan hallitusta käyttöön ottamisesta olisi hyötyä ainakin silloin, kun siinä kerättyä tietoa liitetään osaksi oppilaitoksen tiedolla johtamisen järjestelmää. Jos kehittämistyössä otetaan huomioon eri käyttäjäryhmien, opiskelijoiden ja muiden sidosryhmien näkökulmat, analytiikan käyttämisestä saadaan enemmän tehoja irti. 

Kommentit